Colecţia Hoinari prin anotimpuri – ce activităţi putem face cu copiii cu ajutorul cărţilor

Prima oară când am citit despre colecţia Hoinari prin anotimpuri, domnişoara Fundiţă avea mai puţin de un an. Mi-a rămas gândul la ele prin prisma feedback-ului mămicilor: toate erau foarte încântate de cărţi şi de multitudinea de “provocări” cu care vin la pachet. Ca să nu mai spun de bebeluşi: tot mămicile se declarau super-încântate de faptul că micuţii erau atraşi de imagini, de activităţi, de personaje. Aşa că având atâtea păreri pozitive la adresa Hoinarilor, nici nu se punea problema să nu le avem şi noi în bibliotecă.

La vreo două săptămâni de când le avem, cred că într-adevăr, colecţia Hoinari prin anotimpuri trebuie să existe în fiecare casă cu bebeluş (da, fiind cărţi cartonate, sunt potrivite şi copiilor mai mici) sau copil. O să vă scriu îndată cât de multe lucruri puteţi face şi cât de frumos vă puteţi juca împreună cu ajutorul cărţilor.

Colecţia Hoinari prin anotimpuri - ce activităţi putem face cu copiii cu ajutorul cărţilor

De ce trebuie să îi cumperi măcar o carte din colecţia Hoinari prin anotimpuri celui mic? Pentru că va ajuta la dezvoltarea memoriei, a vocabularului, a capacităţii de concentrare, a imaginaţiei: din fiecare volum copilul va observa şi învăţa ce se întâmplă într-un anotimp (respectiv primăvara, vara, toamna şi iarna), ce schimbări intervin în natură şi în viaţa animalelor, ce activităţi fac oamenii, cum se îmbracă etc. Mai mult decât atât, timp şi voie bună să fie, pentru că…

Ce activităţi puteţi face cu ajutorul cărţilor din colecţia Hoinari prin anotimpuri:

Jocuri pentru dezvoltarea vocabularului/identificarea unor obiecte. Povestim, povestim, povestim:

  • arată-mi, te rog: unde este gâsca? Dar Moş Crăciun unde este? Dar pisicuţa, o găseşti şi pe ea? Ce face fiecare? Ooo, dar Horia are flori? Ce va face cu ele?
  • ce vezi pe această pagină? Un căţelus! Uite, băiatul cântă la chitară! Şi aici este o tonetă cu îngheţată! Ţie îţi place îngheţata?
  • te rog să îmi arăţi o bicicletă. Poţi pune degeţelul pe papagal? Mai găseşti papagalul şi în altă pagină? Dar pe căţelul Pongo îl mai vezi undeva?
  • ce face fetiţa? Cu ce se joacă ea? Dar Toto are lesă? Ce are cioara în cioc? Arată-mi, te rog!
  • numirea personajelor, ce face fiecare – povestit pe marginea imaginilor.

Jocuri de diferenţiere şi învăţare/exersare culori:

  • acesta este un căţel mic, alb. Îl cheamă Toto. Unul mai mare, negru, găseşti în carte pe undeva? Antonime şi comparaţii (fetiţa aceasta este mai înaltă decât cea de jos)
  • haina Adinei este roşie. Poţi găsi un o altă persoană care are haină tot roşie?
  • hai să găsim toate obiectele galbene de pe această pagină! Dar cele roşii?
  • hai să enumerăm toate obiectele care au culoarea neagră!
  • ce culoare are fularul lui Luca? Dar umbrela lui Mihai?
  • ce culoare are canapeaua de la etajul unu pe care sta baiatul imbracat în bluza albastră? Hai să căutăm cu atenţie canapeaua neagră!

Învăţam sau exersăm numere:

  • câte gâşte are Ionică în braţe? câte pisici vezi în această pagină? Câţi pisoi are Lili?
  • Şi câţi muncitori sunt aici?
  • Câţi călători sunt în autobuz? Mai este un alt mijloc de transport în comun pe această pagină?

Învăţam sau exersăm forme:

  • uite un cerc. Crezi că putem să mai găsim altul?
  • oo, uite, nasul dovleacului este în formă de triunghi. Mai găsim alte triunghiuri în imagini?

Colecţia Hoinari prin anotimpuri - ce activităţi putem face cu copiii cu ajutorul cărţilor

Învăţam să ne orientăm în spaţiu. Fixăm ideea de stânga/dreapta,  sus/jos etc:

  • câte frunze sunt în josul paginii? Poziţionare elemente (pisica este în vârful copacului, cioara este la baza lui. Ai văzut-o?)
  • dar ce vezi în stânga paginii? Un autobuz? Ce observăm atunci când ne uităm de la stânga la dreapta, de sus în jos.
  • ce se află la etajul doi al clădirii? Ce vezi lângă masa de la geam?

Discutăm şi povestim despre situaţiile observate în carte:

  • cauză-efect: ninge, aşadar doamna are o umbrelă roşie. A venit toamna, au văzut frunzele, aşadar domnul acesta le strânge cu mătura.
  • eliminări: arată-mi un căţel care nu are minge în gură.  Arată-mi un domn care nu aleargă, ci pictează.
  • asemănări: arată-mi o altă frunză, dar verde. Crezi că putem găsi o altă doamnă care probează haine?
  • adevărat sau fals: copilul acesta are o chitară în mână. Pe lângă coafor trec două doamne. Aşa este? Băieţelul are un balon galben în formă de şoricel. Un domn nu a alunecat pe o coajă de banană. Arată-mi un purceluş care nu doarme.
  • este toamnă. Pisicuţa Lili se joacă fericită cu puii ei. Ai observat că vara nu avea pisicuţii, nu?

Colecţia Hoinari prin anotimpuri - ce activităţi putem face cu copiii cu ajutorul cărţilor

Facem jocuri pentru dezvoltarea memoriei vizuale – pentru copiii mai mari

  • analizează cu atenţie imaginea, închid cartea şi te rog spune-mi: avea o minge sau o paletă fetiţa? Ce culoare avea autocarul?

Acestea sunt doar o parte din cele care mi-au venit în gând. Însă cu siguranţă, pe măsură ce copilul creşte, veţi găsi alte şi alte activităţi. Noi vom călători în curând cu avionul şi mi-am propus să iau una dintre cărţi cu noi, ca să o ţin ocupată. Sper să funcţioneze!
Dacă v-am convins, vă spun doar că am găsit cel mai bun preţ pentru ele pe pagina online a editurii Casa, adică aici.

Voi aveţi colecţia Hoinari prin anotimpuri? Cum vă jucaţi cu copilaşul, ce învăţaţi cu ajutorul lor?

Cu zâmbet să vă fie ziua!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

7 thoughts on “Colecţia Hoinari prin anotimpuri – ce activităţi putem face cu copiii cu ajutorul cărţilor”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *