Suntem pe ultima sută de metri din luna august și începând cu 5 septembrie 2022 vom avea și noi bobocel! Oare când o fi zburat timpul? Parcă mai ieri scriam despre nașterea la maternitatea Bucur și iată, azi, vă scriu despre clasa pregătitoare. Sau clasa zero, cum îi mai spunem.
Pentru că este important să vorbim cu copiii despre schimbările care vor avea loc în viața lor (și implicit a noastră), am citit un pic despre clasa pregătitoare și vreau să scriu aici cele mai importante lucruri pe care le-am reținut. Și pe care vă încurajez să le discutați și cu cei mici!
Ce înseamnă clasa zero sau clasa pregătitoare?
În primul rând, clasa pregătitoare sau clasa zero înseamnă un program clar. În funcție de școală, acesta începe la ora 8 dimineața și se termină în jurul prânzului. Odată cu noua unitate de învățământ, vor veni și alte reguli. De pildă, dacă la grădiniță mai puteam ține copilul o zi acasă pentru că lucram de acasă, să spunem, sau pentru că venea bunica în vizită, ei bine, la clasa pregătitoare asta va atrage după sine o absență.
Este important să punem la punct o rutină în ceea ce privește timpul. În primul rând, cel mai probabil, și voi va trebui să îi faceți copilului micul dejun. Cât durează asta? Copilul se trezește mai greu sau este mai receptiv dimineața?
La ora 8 fără 20 (să spunem, fiecare știe distanța pe care o va parcurge până la școală) ieșim pe ușă. Este important să nu întâzâiem. Eu am un exemplu personal, pe care i l-am spus fetiței mele. În generală am întârzâiat 5 minute și doamna nu mi-a mai dat voie să intru la ora respectivă. Am așteptat la ușă… în afară de faptul că am stat pe hol, am pierdut jocurile și informația pe care ceilalți copii au primit-o.
Nu uitați că pentru a se trezi la ora stabilită, copilul trebuie să meargă mai devreme la culcare.
Rolul clasei pregătitoare este de a-i ajuta pe elevi să se integreze cu ușurință la cerințe și la programul cel nou. Așa cum îi spun fetiței mele, este ca atunci când construim o casă. Acum vor învăța mai multe despre un program și despre importanța respectării lui.
Activitățile din clasa pregătitoare se bazează pe joc. Planul cadrul prevede un număr de 19 ore oblogatorii, iar disciplinele din cadrul programei sunt: CLR, limba engleză, MEM, AVAP, MM, Religie (dacă ați ales asta), Educație fizică și sport.
CLR – comunicare în limba română – copiii vor învăța literele mici și mari de tipar și vor fi încurajați să vorbească liber, să se exprime.
În clasa pregătitoare nu este necesar ca elevii să știe să citească!
MEM – matematică și explorarea mediului – copiii descoperă numerele de la 1 la 31 (scriere, ordonare, descompunere) și cele două operații de bază, adunare și scădere. Tot în cadrul acestei discipline li se va vorbi despre forme de relief, climă, plante și animale.
Limba engleză – copiii vor dobândi noțiuni elementare, cuvinte de bază.
AVAP – arte vizuale și abilități practice – arte vizuale și abilități practice, formată din două discipline: educație tehnologică și arte plastice. Cei mici vor descoperi lumea culorilor, vor învăța să folosească paleta de culori și vor realiza lucrări pe teme propuse.
MM – muzică și mișcare – combinație între activitatea sportivă și cântat
Religie – se va discuta despre norme de comportament specifice moralei religioase în contexte diferite etc
Educație fizică și sport – jocuri sportive specifice vârstei
Cât durează ora la clasa pregătitoare?
Ora durează 45 de minute: 30 activitatea propriu zisă și 15 minute activități de relaxare
Copiii primesc note în clasa pregătitoare?
Nu. În catalog nu se pun calificative, ci se vor menționa doar absențele.
Copiii primesc teme pentru acasă în clasa pregătitoare?
Nu. La clasa pregătitoare copiii nu vor avea teme pentru acasă.
Ce fac copiii după încheierea zilei de curs?
Există unități de învățământ care oferă program de after school (Școală după școală). Vorbiți cu învățătorii pentru a afla mai multe detalii.
De ce au nevoie copiii pentru clasa pregătitoare?
Ei, aici e aici! Deși știu că există părinți care deja au cumpărat ghiozdan și rechizite copiilor, eu am preferat să aștept prima ședință cu părinții. Asta pentru că este posibil ca la nivel de clasă să fie hotărât ca elevii să aibă rechizite la fel, pentru a nu exista discuții între ei. Mai mult, neavând teme în primul an, cred că un rucsac va fi suficient.
Nu știu dacă vor avea uniformă, așa că am comandat deja haine uzuale, în genul: pantaloni de training, bluze albe, lenjerie intimă etc.
Și doamna învățătoare?
Vă recomand să mergeți la ședința organizată de învățător/învățătoare, să ascultați cu atenție ce are de spus și să puneți întrebări. Priviți cu încredere cadrul didactic, fiți deschise, receptive – veți fi în aceeași echipă, una care dorește binele copilului! Profitați de experiența didactică, cere sfaturi constructive.
Temerile copilului….
Schimbările aduc emoții noi pentru copii. Anxietate, teama de necunoscut… Tindem să ne focusăm pe lucrurile pozitive și să le spunem lucruri de genul „-Wow, acum ești mare, vei merge la școală!” sau „-O să ai prieteni noi, o să fie absolut minunat!”. Și oricât de frumos i-am zugrăvi noi ceea ce urmează să se întâmple, copilul să nu pară convins.
Ai putea să îi spui așa: -Într-adevăr, noul început poate fi copleșitor. Cu toții suntem speriați poate de un nou început și de schimările pe care le aduce. Însă e important să știi că unele lucruri vor rămâne la fel. De exemplu: eu o să te duc în fiecare dimineață, ca și până acum. Vei avea o clasă în care vei face activități, vei învăța, te vei juca. Într-adevăr, unele lucruri se vor schimba, însă nu toate.
Ajută-ți copilul să aibă o imagine de ansamblu și vorbiți despre zilele care urmează!
Și dacă… un copil nu mă place? Dacă mi-e dor de tine? Dacă nu mai vii să mă iei?
Primul lucru pe care îl facem este să îi asigurăm că totul va fi ok, minunat, mirobolant. Că temerile lor nu sunt fondate și că nu se vor întâmpla.
Ce ar fi dacă am explora împreună aceste situații pe care copilul le menționează, ajutându-ne de ceea ce copilul știe deja? Scopul: să îi învățam ce pot să facă în asemenea situații.
Așadar, primul pas este să le ascultăm temerile, oricât de nepotrivite ni se par. Noi suntem adulți, avem altă experiență de viață. Însă pentru ei, sunt lucruri importante, așa că nu le minimizați sau bagatelizați. Validați-le copiilor sentimentele, fiți empatice (-Da, este dificil să fii în situația x. Dacă aveți un exemplu personal, și mai bine). Întrebați-i: -Și tu ce ai putea face în această situație? Ce crezi că ar trebui să faci?
Dacă îi este dor de voi, vă mai amintiți de brățara plină de pupici pe care i-am pus-o eu în prima zi de gradiniță? Încă o poartă :). Se poate uita la ea, e încărcată cu mulți pupici și iubire…
Specialiștii recomandă să ne ajutăm, să ne ghidăm copiii, pentru ca ei să știe să depășească aceste anxietăți.
Emoții pentru părinți?
Cu siguranță, da! Însă sunt convinsă că totul va fi bine, mai ales cu răbdare și multă înțelegere pentru copil! La fel ca la grădiniță, vă recomand să mergeți de două-trei ori până la școală până pe 5 septembrie pentru a familiariza copilul cu unitarea școlară. Observați clădirea și vorbiți despre lucrurile pe care le va învăța, pe faptul că va avea noi prieteni, noi activități. Și, așa cum am spus și mai sus, ascultați-i temerile, validați-le și discutați-le.
Voi cum stați la acest capitol? Sunteți gata de clasa pregătitoare sau nu?
Fotografii: Element5 Digital, Nguyen Khanh Ly & Green Chameleon
Pingback: Cum a fost în clasa pregătitoare - experiența noastră - Super-Mami.Ro
[…] Pentru informații referitoare la programă și structură, citește… Ce înseamnă clasa pregătitoare (clasa zero) […]
Există doar clasa pregătitoare (clasa care pregătește trecerea de la grădiniță la școală) și nu există nicio clasă 0 (zero)!
Buna ziua, multumesc pentru comentariu! Uzual se foloseste si „clasa zero”, asa ca din motive de SEO am ales sa folosesc si aceasta sintagma. Zi frumoasa,