Ce alimente poţi mânca şi ce alimente nu poţi mânca în sarcină

De mult timp am vrut să abordez această problemă, însă am tot amânat pentru ca sarcina mea să fie mai înaintată şi să pot vorbi oarecum în cunoştinţă de cauză. Ce alimente poţi mânca şi ce alimente nu poţi mânca în sarcină este legată destul de strâns aş spune eu de o altă întrebare care ne frământă: Câte kilograme iei în sarcină?, aşa că haideţi să dezbatem un pic problema. Din start vă spun că acest articol este scris din punctul meu de vedere, ca viitoare mămică ajunsă în trimestrul trei de sarcină (8 luni), în urma discuţiilor despre alimentaţie pe care le-am avut cu medicul meu şi în urma citirii unor articole pe acest subiect din cărţi dedicate femeilor însărcinate.

În primul rând, de cum am rămas însărcinată, am dorit să abordez această perioadă cu următorul gând: “sunt femeie însărcinată, nu bolnavă”. Aşa că mi-am propus să mă comport cât mai normal, să nu mă dau lovită într-o aripă şi să mă prostesc atunci când nu e cazul doar pentru că, vezi Doamne, sunt însărcinată. Cred că este cea mai normală reacţie şi nu sunt de acord cu femeile care sar una-două cu argumentul că “eu sunt însărcinată, nu pot”. Eu prefer să încerc înainte să spun asta (nu mă refer aici la ridicat un sac de făină, sunt sigură că aţi înţeles ideea), dar fiecare face cum doreşte şi cum crede.

Fix la fel am gândit şi când a venit vorba despre alimentaţie. Mi-am propus să nu exagerez cu dulciurile (marea mea slăbiciune) şi să continui să mănânc la fel ca şi până în momentul în care am rămas însărcinată. Adică: să evit prăjelile (un ou ochi îl gătesc pe tigaia de teflon sau în puţin unt), mâncarea grea (specifică bucătăriei româneşti, cu mult ulei – de ex. sarmale, tochitură) şi să nu mănânc gălbenuş crud. Pe cealaltă parte, mi-am impus să mănânc măcar un fruct zilnic (spălat bine), să beau un pahar de lapte zilnic (în care adaug o linguriţă de seminţe de chia sau amestec din seminţe de chia+physallis+tărâţe=Solaris Maxifibre, ceea ce cred că m-a ajutat să nu mă costip deloc până acum) şi să mănânc cât mai des supă/ciorbă sau borş făcute în casă (bineînţeles, toată alimentaţia să fie bazată pe cea gătită acasă).

Fiecare aliment are locul său în alimentaţia noastră. Nu sunt vegetariană, însă nici nu mă dau în vânt după carne, fiind săptămâni şi poate luni în care nu o consumam. Cu toate acestea, am decis să mănânc săptămânal o bucăţică de carne şi peşte. Evit carnea tocată (ceea ce vă sfătuiesc şi pe voi: mai bine cumpăraţi bucata de carne şi rugaţi să v-o toace pe loc decât să cumpăraţi gata tocat, cine ştie ce au pus acolo…) şi micii (nu m-am dat în vânt după ei oricum). Carnea trebuie gătită bine, aşa că vita în sânge mai poate aştepta până naşti!

Mezelurile şi crenvurştii sunt şi ele alimente de evitat atunci când eşti însărcinată: mie cel puţin şi o singură feliuţă de şuncă mi-a provocat arsuri. Aşa că data viitoare am preferat doar să mă uit la aşa ceva de la distanţă.

În ceea ce priveşte peştele, el conţine fier, zinc, proteine, acizi graşi omega 3, toate fiind necesare în dezvoltarea creierului copilului. Există însă specii care conţin cantităţi mari de mercur şi pe care ar fi bine să le evităm. Femeile însărcinate ar trebui să consume somon, păstrăv, crap (deşi în unele publicaţii e listat ca având o cantitate medie de mercur faţă de păstrăv, să spunem, cu cantitate mică), hering – bine preparat (pe grătar, fiert, la abur etc). Ah, şi stai deoparte de scoicile crude!

Paste am mâncat doar în oraş pe parcursul celor nouă luni, nu am gătit acasă, însă le-am evitat pe cele cu sos sau cu patru tipuri de brânză. De fapt, brânzeturile rafinate şi sosurile care le conţin nu sunt deloc indicate în sarcină, ele nefiind pasteurizate. Asta înseamnă că pot conţine bacteria listeria, care vă pot pune viaţa în pericol. Aşadar, evită camembert, brânza brie, cu mucegai etc.

În general, am mâncat cam tot ce am mâncat şi înainte – consider poftele în sarcină un mit, deci nu am făcut vreun exces. Da, am mâncat şi la MC/Kfc de două sau de trei ori în toată sarcina, am mâncat şi de la Calif o dată (kebab, dar nu cred că aş fi crăpat dacă luam shaorma) şi am băut Cola (mai mult în primul trimestru, acum nu cred că am mai băut de vreo două luni) şi cafea (însă de fiecare dată mai mult de jumătate de cană de lapte peste care am pus cafea, deci foarte diluată). Cafeaua este permisă în sarcină, însă într-o cantitate mică şi în niciun caz însoţită de ţigară (dacă încă mai fumezi, citeşte experienţa mea în ceea ce priveşte fumatul în sarcină).

Încearcă să înlocuieşti băuturile carbogazoase cu fresh-uri (uită-te la cantitatea de fruct conţinut şi zahăr!) sau smoothie-uri şi observă-ţi starea. De exemplu, eu mă balonam îngrozitor de la pere, aşa că le-am scos din meniu!

Şi dacă tot am pomenit despre shaorma, se pare că multe fete se întreabă dacă o pot consuma. Mie nu îmi place defel, însă m-am gândit să vă spun cum decid eu dacă un aliment este permis în sarcină sau nu: pur şi simplu mă întreb ce conţine.

Aşadar: poţi mânca shaorma dacă eşti însărcinată? Da, poţi, pentru că ea conţine o lipie, carne (metodă foarte ok de preparare), roşii, varză etc şi sosuri (la ele v-aş recomanda să renunţaţi, totuşi, sau să vă faceţi acasă un sos din roşii).

O altă întrebare pe care mi-am pus-o eu a fost următoarea: poţi mânca sushi dacă eşti însărcinată? (eu sunt mare iubitoare de sushi). Am purtat această discuţie cu câteva mămici şi am observat că atunci când am spus că eu mănânc sushi, s-au uitat cruciş la mine. Probabil ele nu ştiau că există şi sortimente fără peşte, însă chiar şi cu peşte, mergând pe firul logicii: oare Japonia ar mai fi populată acum dacă localnicele nu ar mai fi mâncat sushi, pe motiv că sunt însărcinate? Nu mănânc sushi dimineaţa, seara şi la prânz şi când o fac nu mănânc trei kilograme, deci nu consider că dacă merg la restaurant pentru câteva piese de sushi pun viaţa bebeluşului meu în pericol.

În ceea ce priveşte alcoolul, o să recunosc că am mai luat uneori câte o gură de şampanie. La o petrecere, la un eveniment, nu am desfăcut eu acasă şampanie numai de dragul de a gusta. Pur şi simplu, din respect pentru gazdă sau evenimentul în sine. Nu cred că e o tragedie dacă gustăm o dată pe lună sau mai rar.

Şi uite-aşa, cred că am atins toate grupele de alimente. Sper că ai o idee mai clară despre ce alimente poţi mânca şi ce alimente nu poţi mânca în sarcină! Nu uita că orice nelămurire trebuie discutată cu medicul – dacă eu mă simt bine atunci când consum un aliment, e posibil ca la tine reacţia să fie fix invers!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments

comments

2 thoughts on “Ce alimente poţi mânca şi ce alimente nu poţi mânca în sarcină”

  1. Cred ca fiecare are un stil propriu de alimentatie..care trebuie apoi modelat dupa sarcina. Ideea e sa nu facem excese si sa ne ferim de alimentele nesigure. De exemplu unele shawormerii care au vanzari mici, sigur au si carne veche.. Stiu pe cineva care a facut toxiinfectie alimentara ca a mancat de undeva. A dat si copilului, a facut si el.
    La peste eu am incredere mai mare in cel congelat decat in cel din galantar. Când eram însărcinată cu Edy si m-a vazut cel de la supermarket cu burta mare mi-a zis ca nu au nimic proaspat.. dar in general nu zice nimeni. Poate in capitala vanzarile sunt mai mari dar la noi e riscant sa cumperi orice.
    Mai e si chestia cu branza, oua, lapte de tara. Eu consum de la surse sigure, dar din piata nu am curaj sa iau. Sunt multe babute care vand dar nu stiu cat de proaspete si in ce condiții sunt aduse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *